E-COMMERCE - КАК СЕ ПРОМЕНИХА ПРЕДПОЧИТАНИЯТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ - 1

16 СЕПТЕМВРИ 2022

Всички вече са в интернет – така най-често рекламират услугите си фирмите, които предлагат домейни и хостинг. И наситина – след почти три години пандемия със съпътстващите я затваряния – отваряния – отново затваряния доста хора сякаш трайно се преориентираха към пазаруване онлайн. Продавачите – къде в опити да намалят разходите си по време на локдауните, къде в търсене на купувачи – също като че ли все по-осезаемо залагат повече на сайтове, отколкото на физически магазини. На пръв поглед изглежда магазин или сайт да са едно и също, само дето второто да е по-лесно и достъпно: може да се пазарува по всяко време на денонощието, могат да се разгледат много повече стоки и варианти преди да се вземе решение за покупка, няма нужда се ходи на специално място, всякакви начини на плащане са възможни. Наистина ли, обаче, е потребителите търсят едно и също както в магазините, така и в сайтовете? Също така промениха ли се предпочитанията им в последните години и какво означава тази промяна за търговците? И въобще можем ли да очакваме в бъдеще постепено пренасяне на търговията изцяло в интернет?

Електронната търговия – от експеримента до ежедневието

Началото на електронната търговия – въпреки че по нашите географски ширини тя се появи в последните двадесетина години – е в далечната 1971 г. По онова време група студенти от два университета – Станфордската лаборатория за изкуствен интелект и Масачузетския технологичен институт – ползват мрежата ARPANET, за да си продават канабис. Самата мрежа е разработка на Агенцията за напреднали изследователски проекти (Advanced Research Projects Agency – оттам и абревиатурата APRA) съвместно с Министерството на отбраната и по онова време тя тепърва е въведена в експлоатация с цел да осигури комуникация между отдалечени компютри и обмен на файлове и съобщения. На практика това е една от първите употреби на протоколите TCP/IP, които няколко години по-късно ще се превърнат в технологичната база на интернет такъв, какъвто го познаваме днес.

Историята мълчи за това какво се е случило със студентите, когато се е разчуло за бизнес начинанието им, но идеята явно става доста популярна и само осем години по-късно – през 1979 г. – е направена демострация на първата система за онлайн пазаруване. Това е разработка на английският изобретател Майкъл Олдрич, която дава възможност да се осъществяват трансакции между крайни потребители и бизнеси. Следващите няколко години са големия бум на електронната търговия – през 1983 г. на пазара излизат френската разработки Minitel на France Telecom, както и американската услуга за онлайн продажба на пиана, а една година по-късно стартира първата система за електронни покупки на Tesco в английския град Гейтсхед с идеята да помогне при пазаруването на трудно подвижни пенсионери. Първата истинска онлайн поръчка е направена през май 1984 г. Тогава г-жа Сноубол си поръчва маргарин, корнфлейск и яйца и така прави първата крачка в бизнес за милиарди (повече подробности за тази първа покупка могат да се намерят тук). С появата на първите браузъри през 1990 г. процесът става неудържим – следват първата онлайн обработка на кредитна карта, първите сигурни финансови трансакции, онлайн аукционите, Amazon и eBay, електронните пощенски марки, цифровото съдържание и т.н, за да достигне обем от впечатляващите 4,938 трилиона долара през 2021 г. Това са 25% от глобална търговия на дребно, като очакванията са за удвояване на обема в следващите пет години (повече актуални данни могат да бъдат намерени тук). 

Днес под електронна търговия се има предвид такъв вид търговия, при която поне за част от цялостната трансакция се ползва интернет. На практика това означава, че човек може да поръча нещо в сайт или чрез електронна поща, а да го получи по куриер. Електронна търговия са и аукционите (такива продажби, при които потребителите наддават за определена стока), както и онлай пазарите – сайтове, които предоставят само платформа за среща между продавачи и купувачи. Защо, обаче, потребителите решават да се доверят (и в повечето случаи – да платят предварително) на някой, когото не познават за стока, която дори не са виждали?

Изборът е оказа най-същественото предимство от гледна точка на потребителите. Купуването на каквото и да е от физически магазин и то изгодно, предполага обикаляне и търсене. Интернет дава на практика почти неограничен избор от търсените продукти или услуги и възможност да се сравнят и оценят на спокойствие параметрите им без стрес или бързане, както и без ограничения в пространството или времето. При електронната търговия, седейки на дивана, потребителят може да сравни продукти, намиращи се в Подуене, Пазарджик и Пакистан и то посред нощ – нещо, което в реалността би било доста трудно и скъпо.

Цената е друг съществен фактор, който спомогна за разрастването на електронната търговия. Да се поддържа физически магазин е значително по-скъпо в сравнение с поддръжката на сайт. Това е причината и за осезамо по-ниските цени в интернет.

Обемът информация за продукта или услуга в интернет също е значително по-голям. Основна характеристика на Поколението Х – най-активното в момента икономически – е склонността за да се вземат информирани решения на база собствена проверка на фактите. Именно затова препоръките на продавачите в магазините вече нямат такава тежест – потребителите искат сами да се запознаят с целия обем информация и чак тогава да се решат на покупка.

За бизнесите този бърз преход – след първоначалното ориентиране – се оказа добре дошъл. Постоянните разходи рязко намаляха след отказа от физически локации, които предполагат наеми, поддържка, персонал, инвентар, стокови наличности и т.н. Дигиналният маркетинг се оказа доста по-целенасочен и ефективен, а събраните онлайн данни за клиентите се превърнаха в новата база на ефикасните продажби. Достъпът до нови потенциални клиенти никога не е бил толкова лесен за бизнесите, колкото в днешно време в интернет, а оттам – и растежът на бизнесите се оказа много по-достъпен и бърз. Всичко ли, обаче, е така розово и за двете страни и променят ли се по някакъв начин предпочитанията на потребителите в последно време? 

 

Чат с нас

В момента няма активен агент, който да ти отговори.
Пиши ни всеки работен ден от 8:00 до 19:00 часа или изпрати въпроса си във формата тук.