СИГУРНОСТТА НА ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО И КАК ДА ЗАЩИТИМ ДАННИТЕ СИ? - 1
08 ФЕВРУАРИ 2023
Преди Нова година беше пазаруването на подаръци и черните петъци, понеделнци и други дни. През януари в основно изкушение при пазаруване се превърнаха намаленията, а теръпва предстоят още имени дни и предизвикващият понякога полемики 14-ти февруари. Във всеки един от тези случаи все повече хора предпочетоха и продължават да предпочитат да пазаруват онлайн – не само лошото време е в състояние да откаже човек от обиколка из магазините, но и фактът, че често пъти онлайн ценовите предложения са значително по-изгодни. Не е за подценяване и инерцията – след двете години корона навикът да се пазарува от дивана сякаш си остана и потребителското поведение на цели групи клиенти се промени в тази посока. Тази тенденция не е чак такава изненада – експертите отдавна прогнозираха ориентиране към онлайн каналите, пандемията и затварянията просто ускориха процеса. Въпреки несъмнените удобства, обаче, при онлайн пазаруването си остава един съществен въпрос и той е Достатъчно сигурно ли е това. На практика при всяка онлайн покупка оставяме някъде из интернет съществени лични данни – име и фамилия, адрес, номер на банкова карта, различни кодове и ПИН-ове и на по-късен етап доста хора се замислят какво се случва с всички тези данни. Затова – достатъчно сигурно ли е онлайн пазаруването и как можем да защитим данните си?
На пазар в интернет
Все повече хора го предпочитат – средно за ЕС през миналата година обемът на покупки в интернет е нарастнал с около 30% спрямо 2021 г. и достига 1,6 млрд. евро (данните са прогнозни, повече информация може да се намери на страницата на E-ComerceEuropе). Собствено проучване – Паспорт 2022 на на е-комерс индустрията в България - публикува преди няколко дни Българската е-комерс асоциация. Според него почти половината от интернет потребителите у нас през миналата година са пазарували онлайн, и то повече от веднъж, като над 60% от тях поръчват съответните стоки с доставка до вкъщи. Също толкова хора предпочитат наложен платеж като начин на плащане, но тенденцията е покупките с кредитни или дебитни карти, както и мобилните разплащания да се увеличават. В този смисъл въпросът със сигурността при пазаруване става още по-належащ.
На практика основните принципи не се различават особено от правилата, които спазваме при покупки офлайн – всички търсим надежден търговец, който няма да ни измами, не си оставяме портфейла без надзор, търсим начини да получим отстъпка, а ако нещо се обърка първо търсим правата си при търговеца, а след това – при съответните държавни институции. В интернет, въпреки че конкретните стъпки са различни, на практика правим същите неща – внимаваме от къде и как купуваме, плащаме внимателно и търсим правата си. Как точно, обаче, се случва всичко това?
От къде и как пазаруваме
На първо място, разбира се, е изборът на подходящия търговец. Това не означава да избираме конкретни марки или продукти, а да внимаваме да не попаднем на измамнически (или т.нар. фишинг) сайт. Най-често това се случва като човек кликне върху линкове в получен мейл с особено неустоимо предложение или следвайки някоя твърде привлекателна реклама от социалните мрежи. Тези сайтове изглеждат почти като истинските, но имат някои малки различия – разменени букви в адреса, липса на вътрешни страници и т.н. Целта им е човек да си поръча неустоимото нещо и да попълни данните от банковата си карта. След това, вместо поръчаната стока, обикновено получава изпразнена сметка. Ако човек изрично се е абонирал за бюлетина на любимия си магазин, тогава вероятно има основание да приеме получената информация за истина, но дори и тогава се препоръчва сам да отвори официалния сайт на съответната фирма и сам да потърси промоцията вътре. Във всички останали случаи, ако предложението е толкова хубаво, че чак не е истина, то вероятно не е истина.
Понеже така и така ще се въвеждат данни, добре е сайтът – дори и когато е на съвсем легитимен търговец – да бъде разработен в съответствие с последните стандарти за сигурност. Дали е така човек най-лесно може да се ориентира по самия адрес на сайта – започва ли с htpps, то това е сигурен сайт (разликата е в „s“-а накрая – това е т.нар. SSL протокол за установяване на сигурни връзки). За да не се взират потребителите, особено ако пазаруват през по-малки устройства, повечето барузъри поставят икона на малко катинарче пред адреса на сайта, което е заключено, ако съответният сайт е сигурен. Накратко – човек трябва да се огледа за катинара в браузъра.
Допълнително ниво на сигурност може да даде безплатната услуга на Google Safe Browsing, благодарение на която човек получава в реално време уведомления, когато се опитва да посети опасен сайт, включително и фишинг такъв или да изтегли потенциално опасен файл. Според създателите му, Safe Browsing е в състояние да предоставя персонализирано ниво на защита в зависимост от конкретното рисково поведение на потребителя.
Понеже покупките в интернет предполагат поръчка без човек да е видял на живо стоката, то понякога се случва това, което купувачът си е представял да се различава от реално полученото. Затова е препоръчително преди да се поръча, да се провери в съответния сайт каква е политиката за връщане на стоки. Европейските регламенти гарантират, че всяка стока, поръчана онлайн, може да бъде върната, но неясните условия за това връщане (и респективно – възстановяване на парите) са сигнал за нелоялни търговски практики, които отново излагат на риск собствените средства.
Когато пазаруваме, от критично значение е да не го правим, ползвайки безплатни wi-fi мрежи. България е една от страните с изключително много публично достъпни и безплатни мрежи, но това освен удобство за потребителите е и възможност за измамниците за лесно проникване в устройствата и кражбата на данни. Дори и когато се ползва собственият, добре защитен мобилен интернет, пак не е препоръчително поръчки да се правят от обществени места – попълват се доста полета, банковата карта се вади, оглежда се от всички страни и се въвеждат съответните цифри, а на опитен измамник му е нужно да надкикне през рамото само за няколко секунди, за да разполага с всички платежни данни.
Ако човек често пазарува от определени сайтове е доста изкушаващо и удобно да запамети платежните си данни в сайтовете или в собствения си браузър (и на двете места това услужливо се предлага при всяко въвеждане) и да не се занимава с въвеждане на дълги номера всеки път. Въпреки спестената досада, запаметяването на такава информация, независимо дали в сайта на търговеца или в браузъра не се препоръчва – в първия случай при пробив в сигурността при търговеца данните стават уязвими, а във втория – кражба на някое от синхронизираните ни устройства може да се превърне в истинска платежна драма.
Напоследък все повече сайтове предлагат възможността за пазаруване като гост – това със сигурност има някои неудобства, но по този начин със сигурност не се съхраняват никакви данни при търговеца. Друг подобен вариант е пазаруване в incognito mode на браузъра – така отново не остава следа от въведената информация.
Виж още
В момента няма активен агент, който да ти отговори.
Пиши ни всеки работен ден от 8:00 до 19:00 часа или изпрати въпроса си във формата тук.